söndag 29 januari 2012

Skrivtorka...

För ganska så länge sedan påbörjade jag ett tittskåp som gick under arbetsnamnet "Skrivtorka". Tyvärr tog det tvärstopp med just det tittskåpet eftersom jag själv drabbades av idétorka samt saknade en ganska viktig detalj till det.

För ett tag sedan fick jag tag i den detalj som jag saknade, vilket var en skrivmaskin och sedan har idéerna sakta men säkert växt fram. Nu börjar skåpet växa fram i rask takt och är snart färdigt! "Skrivtorka" syftar givetvis på någon som försöker författa något men som inte riktigt kommer framåt med sina idéer. Min författare har en liten lya under takbjälkarna med utsikt över gröna ängar. I sin iver att skapa oförglömliga artiklar och romaner glömmer han tid och rum. Gardinen hänger lite på trekvart och papperskorgen svämmar över. Det är ju tur att han har många nya papper att hugga in på...! Precis som många andra författare så har han troget sällskap av sin katt. Och varför jag har valt en sköldpaddsfärgad liten kattdam till detta tittskåpet kan ni ju fundera på... ;).


På en stege hänger tidningar och på det lilla skrivbordet samsas skrivmaskinen med pennor, vinglas och speltärningar. Taklampan är en del från en liten mässingsask. Den hade ett genomgående hål som passade perfekt att trä igenom en liten kabel i och alltså finns det möjlighet att få belysning i tittskåpet! Stegen, skrivbordet och stolen har jag gjort av tunna trälister som jag sedan har laserat i en gråvit nyans. På väggarna hänger två små tavlor med bilar på som jag klippt ut från någon tidning och sparat. Ramarna har jag gjort av tunna trälister som jag målat vita.

Tapeten i tittskåpet kommer från en av mina andra intressen: scrapbooking. Om man som jag är lite skadad av den lilla världen så har man en tendens att se på saker på mer än ett sätt och hittar därför ofta saker som kan användas till min miniatyrhobby på de mest oväntade ställena.


Det som saknas nu är "bara" utsidan coh om jag kommer på någon mer liten detalj som skulle passa in förståss. På det här tittskåpet kommer det inte att bli någon avancerad utsida som jag gör på min urmakare, utan detta kommer att bli ett mer traditionellt tittskåp med en glasskiva och en ram på framsidan.

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar