lördag 2 november 2013

Cool katt...

På de senaste två utställningarna som jag varit på har jag sett några häftiga tygkatter som prydnad på flera av utställarnas burar. Coola katter i olika färger, med knappar som ögon och nos och långa svansar rakt upp. Mina egna tankar på att sy något liknande gick givetvis raskt igång och idag fick jag äntligen tid att leka vid symaskinen :-).

Efter lite skissande och funderande så hade jag mallarna klara och det var dags att börja klippa till och sy. Var bara att tuta och köra så att säga och strax låg de tre delarna klara. De jag sett och känt på på utställningarna var supertunga och alltså stoppade med något som gav tyngd. Skulle tro att de egentligen var tänkta som dörrstoppar eller något sådant. Jag hade inget lämpligt hemma som kunde ge samma tyngd så den första "prototypen" är stoppad med vanlig stoppning. Dock är den väldigt hårt stoppad för att få upp stabiliteten på den så att den kan stå själv. Ögonen valde jag att göra med vanliga djurögon som man har när man gör gosedjur istället för att använda knappar och till nosen valde jag en hjärtformad knapp.
Det som var knepigast var faktiskt att sy ihop de olika delarna eftersom de var hårt stoppade och lite knepigt att komma åt. Men, ett antal blodprov senare så var det klart :-)!



Helt klart nöjd med resultatet, men om det blir någon mer sydd så kommer jag nog att göra knubbigare ben på den. Denna känns lite instabil när den står upp, men det kan ju även bero på att jag "bara" stoppat den med vanlig vadd.

/Anngert

2 kommentarer: