onsdag 18 maj 2016

Från brädhög till...

Jag och odla är väl en kombination som funkar sådär bra får jag väl erkänna. Blommor och växter är dock vackra och ger en härlig atmosfär på uteplatser och i trädgårdar så därför kämpar jag tappert på med att hitta något som även jag lyckas hålla liv i. Något som funkar hyfsat bra är större perenna växter. På min uteplats har jag ett antal stora blomlådor på hjul där jag har just stora perenna växter planterade. Ett par av dem inhandlades förra sommaren och för att kolla om de trivdes alls i kruka så har de sedan dess stått i hyfsat stora vanliga plastkrukor. Men, det ser ju inte så snyggt ut och de hade i ärlighetens namn redan börjat växa ur de krukorna. Så jag bestämde mig för att bygga två stora krukor i samma stil som de andra jag har.

Sagt och gjort. En befintlig låda mättes upp så att jag visste hur mycket material som jag behövde och därefter gjorde jag en liten material-/inköpslista. Lådorna består av en stor murbruksbalja som jag bygger in med vanligt tryckimpregnerat trä och förser med hjul.
Det där med att såga är inte min starka sida så när jag var och hälsade på mina föräldrar senast så passade jag på att ta hjälp av pappa för att såga till alla delar.
Baljor och hjul inhandlades och igår hade jag tid att börja montera ihop dem.

Två brädhögar i varsin balja...

I varje hörn har jag en fyrkantslist (45x45 mm) och i den har jag skruvat fast plankorna så att jag får en fyrkantig låda. Tre plankor (95 mm breda/st) högt på varje sida med en liten springa emellan behövs till de baljorna som jag använder. I botten skruvar jag fast två plankor med lite mellanrum som baljan ska stå på och sedan hjulen förstås. Ett i varje hörn.

Lådan sedd underifrån

Med fyra katter i huset kan jag meddela att hjälpen var aldrig långt borta och det gällde att hålla koll på skruvburken annars fanns viss risk att det blev några mindre...

Inte visste jag att Maine cooner odlas i blomlåda... ;-)

Sedan vänder jag på lådan och sätter i murbruksbaljan. I botten av den borrar jag ett antal små hål för att överflödigt vatten ska kunna rinna ut när det regnar mycket (svensk sommar...) eller om jag råkar hälla på för mycket vatten (lätt hänt...).
Sedan skruvar jag fast en kant ovanpå där hörnorna är gerade. Kanterna gör att det blir snyggt och ger katterna något att sitta och spana på.

Färdig!

Bara att fylla på jord och plantera växten som ska vara i den. Sedan är det bara att hålla tummarna för att den uppskattar sin nya hemvist och bestämmer sig för att överleva en sommar till. Eller, förhoppningsvis längre än så...

Klart!

En kvar att montera men det får bli när jag köpt hem mer skruv. Givetvis kan man hålla på och finlira med kanterna på lådan och kanske till och med gera dessa hörn, men så mycket tålamod har inte jag...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar