tisdag 3 maj 2016

Renoverat rottingstol

Nu har jag en sak till att lägga på listan över saker som tar väldigt mycket längre tid att måla än man tror att det ska göra: Rottingstolar. Eller antagligen rottingmöbler rent generellt...

Hade en gammal rottingstol stående på altanen som mina fyrbenta vänner älskar att ligga i. När jag vårstädade altanen funderade jag seriöst på att göra mig av med den då den var ganska anskrämlig. Men, katterna gillar den ju, så hur skulle jag göra? Fick idén att man kanske kunde fixa till den och ställa den i köket istället. Sagt och gjort. Färg inhandlades och jag satte igång.

Så här såg den ut när jag startade...

Jag började med att skrubba ren stolen med målartvätt och en grov svamp. Kan meddela att den var både lortig och flagade. Bara att skrubba den tog sin lilla tid eftersom det är en del snirklar och vrår på en rottingstol även om det är glest mellan spjälorna.
Sedan dags för färg. Denna stolen var så sliten så jag gick på den direkt med färg. Om man har en blankare yta så kan man säkert behöva grunda med ett lager häftgrund först. Eftersom min stol var väldigt gles så var det pensel som gällde och det behövdes tre lager färg för att få det riktigt täckande och bra. Kan meddela att det tog en vansinnig massa tid att måla. Väldigt mycket längre tid än jag trott. Men till slut blev den förstås klar!

Färdigmålad!

Nu var det bara dynorna kvar att fixa till. En fluffig gräddvit pläd fick sätta livet till och efter en stund vid symaskinen hade dynorna fått ny utstyrsel. Nu passade stolen perfekt in i ett hörn i mitt kök!

Färdig!

Nu återstår att se om de fyrbenta fortfarande uppskattar den...

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar