söndag 9 oktober 2016

Ett annorlunda tittskåp

I somras blev jag kontaktad med en förfrågan av en av mina kompisar. Hennes son älskar Star Wars och hon hade ett gäng små Star Wars figurer som hon undrade om jag kunde göra ett tittskåp till. Jag antog utmaningen och de små grå började arbeta. Det visade sig att det var åtta olika figurer och att göra någon storslagen vy med dem som fortfarande skulle vara hanterbar som väggdekoration kändes svårt. Men en lite fräckare installation i 3D skulle ju vara enkelt att göra!

Själva tittskåpet är (i vanlig ordning :-)) en godislåda i trä som vi fått på jobbet innan jul något år. Bakgrunden kom jag snabbt fram till att den skulle jag nog inte lyckas få till själv. Jag ville ha en rymdinspirerad bakgrund och sedan bygga ett gnistrande kargt stenlandskap som figurerna skulle stå i. Lite googlande på nätet och vips så hade jag hittat en perfekt bild till bakgrunden. Stort tack till Mats Stenholm som hjälpte mig att skriva ut den så att den blev riktigt bra!!
Stenarna har jag gjort av oasisblock som jag skurit till, målat och strött över lite guldsand på innan färgen hunnit torka. Eftersom jag inte vet om de vill hänga upp den på väggen sen eller ej, så vill jag inte använda allt för tunga material. Sen var det bara att montera.


Bakgrunden lät jag bli lite böjd så att den även blev tak i skåpet utan att det blev någon skarp kant i bakkant. Stenblocken är inplacerade på botten som jag målat på samma sätt som stenarna. Mellan stenblocken sticker det upp lite gröna blad som trotsat det karga klimatet och för att få det att blänka lite mer så har jag även lagt dit några silverglänsande bollar. Till sist har jag placerat in figurerna och tittskåpet skyddas sedan framifrån av en plexiglasskiva.

Hoppas verkligen att killen som ska få det kommer att uppskatta det! Hans mamma verkade i varje fall nöjd :-)!

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar