söndag 16 april 2017

Kreativitet (Del 2)

För att inreda min kreativa miljö så behövs det givetvis en hel del kreativitet från mig själv till att börja med. Sedan är ju den stora frågan vad för slags kreativitet som ska rymmas i det lite annorlunda tittskåpet. Mina tankar är givetvis att illustrera den typ av kreativitet som jag själv omgärdar mig med. Alltså bara att sätta igång och förminska det jag gör till en tolftedel av verkligheten.

Här gällde det att hitta tunna tyger som ändå hade rätt struktur jämfört med vad jag syr och tillverkar i fullskala. Efter lite letande så hade jag några lämpliga tyger att utgå ifrån.


Med måtten på en kattbädd i fullskala så var det bara att roa sig med lite matematiska överläggningar, mäta klippa och sy. Efter lite pillande och testande så var de klara. Fyra mjuka, fluffiga kattbäddar i en aningen mindre storlek än vad jag brukar sy i!


Bara för skojs skull, för att ni ska se skillnaden lite tydligare mellan fullskala och 1:12. Är inte riktigt samma modell på bäddarna men tyvärr har jag inte rätt modell i fullskala tillgänglig just nu.


Nästa grej att förminska blev ett klösträd. För det där med att bygga saker på egen hand precis så som jag vill ha dem är ju också en form av kreativitet. Till detta projekt behövde jag lite papp, mjukt fluffigt tyg, rundstav, snöre och en lite träbit.


Lite matematik igen jämfört med den stora klöspelare jag en gång byggt till mina katter och sedan var det bara att börja bygga. Träbiten betsade jag i mörk ek. Rundstaven kapade jag i sju lika långa bitar och klädde med steksnöre som jag lindade tätt runt delarna. Pappskivorna skar jag till till två hyllplan och klädde med det fluffig tyget innan jag monterade ihop allt.


Inte heller här har jag samma modell att jämföra med, men även i förhållande till en ganska låg klösmöbel så ser man lite storleksskillnaden... :-)


Jaha, det tog ju inte många sekunder för de små gynnarna i tittskåpet innan de invigt de nya grejerna...


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar