lördag 5 augusti 2017

Lite annorlunda

Ibland springer jag på något i någon butik som jag får någon idé om att testa att göra något med. Den här gången är det ett nystan med lite annorlunda garn som satte igång min fantasi. Garnet heter "Hoooked RibbonXL". Ett bandliknande garn som såg ut att gå att virka lite stabilare saker i. Mina tankar snurrade raskt vidare till huruvida det skulle kunna gå att virka en kattbädd i garnet eller om det blev för mjukt för det. För att få svar på den frågan så fanns det bara en väg att gå: Testa.

Ett par nystan inhandlades och sedan var det bara att sätta igång. Något mönster att följa hade jag inte utan alla virkning gjordes på frihand. Vet ni vad? Det funkade!


Totalt gick det åt två nystan av "Hoooked RibbonXL" och jag virkade med virknål nr. 10. Var så listig så att jag skrev ner hur jag virkade så om någon är sugen på att testa så hittar ni beskrivningen sist i detta inlägget. Om ni prövar så tänk på att jag virkade helt på frihand så det är inte alltid antalet maskor går helt jämnt ut på varven vid ökning och minskning! Jag har virkat alla varv utom det sista med fasta maskor för att få stabilitet i korgen.

När jag virkat klart den korgliknande bädden trädde jag i ett vitt satinband i hålen på sista varvet och knöt en fin rosett. De lösa ändarna som blev av rosett har jag "trätt tillbaka in i hålen" eller hur man ska säga för att bara själva rosetten ska synas. Bandet gör att man även kan reglera storleken på bäddens öppning en aning beroende på hur hårt man drar åt. Inne i den virkade korgen har jag lagt en enkel mjuk bädd som jag sytt i härligt turkosblå duschess.

Virkad kattkorg

Material: Hoooked RibbonXL, 2 nystan
Virknål: Nr.10
* - * : Upprepa varvet ut

Lägg upp 5 lm och slut dem till en ring med 1 sm
Varv 1: 10 fm om lm-ringen avsluta med 1 sm
Varv 2-6: 1 lm, *1 fm i  fm, 2 fm i nästa fm*, avsluta med 1 sm
Varv 7-8: 1 lm, *1 fm i  fm*, avsluta med 1 sm
Varv 9: 1 lm, *2 fm, öka en 1 fm i nästa fm*, ansluta med 1 sm
Varv 10-11: 1 lm, * 1 fm i  fm*, avsluta med 1 sm
Varv 12: 1 lm, *2 fm, öka en 1 fm i nästa fm*, ansluta med 1 sm
Varv 13-14: 1 lm, * 1 fm i fm*, avsluta med 1 sm
Varv 15: 1 lm, *2 fm, öka en 1 fm i nästa fm*, ansluta med 1 sm
Varv 16-18: 1 lm, * 1 fm i  fm*, avsluta med 1 sm
Varv 19: 1 lm, *1 fm i inre bågen på fm i föregående varv*, avsluta med 1 sm
Varv 20: 1 lm, * 1 fm i fm*, avsluta med 1 sm
Varv 21: 1 lm, *minska 1 fm var 3:e fm*, avsluta med 1 sm
Varv 22-27: 1 lm, * 1 fm i fm*, avsluta med 1 sm
Varv 28: 3 lm, *1 st i andra fm, 1 lm*, avsluta med 1 sm

Fäst alla trådar :-)

/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar