söndag 1 april 2018

Korgar

Lite "påskpyssel" i den lilla skalan har också hunnits med. Såg en beskrivning för ganska så länge sedan om hur man kunde göra egna små korgar. Har tänkt testa länge men inte riktigt hittat tiden till att göra det, så materialet har legat till sig ett tag här hos mig. Nu fick jag tid! Så fram med form, gladpack, trälim och sisalasnöret!


Hur har jag så gjort? Jo: Till form har jag använt mig av en kork från en deodorantflaska. Denna har jag sedan klätt in med gladpack.


Snöret som jag använt mig av är ett snöre i någon form av "sisalamaterial", känns som grovt natursnöre när man tar i det. Lite ruffig och stickig yta.


Jag klämde fast början av snöret med en klädnypa på min form så högt upp som jag ville ha korgen djup. Sedan lindade jag snöret hårt och jämnt runt formen samtidigt som jag penslade snöret med trälim.


När jag kom till botten av formen penslade jag på trälim på gladpacken så att jag kunde fortsätta att ringla snöret ända in till mitten så att korgen fick en botten. När allt snöre var på plats och jag penslat hela ytan med trälim så fick det ligga och torka.


När limmet var torrt tog jag bort klädnypan och drog ut "formen". När jag drog ut formen så följer även gladpacken med. Kvar har jag en korg!


Jag klippte till två små bitar av snöret och limmade fast som handtag. För att få lite mer detaljer på korgen tryckte jag dit en pytteliten spik på varje fäste för handtagen. Spikarna har jag knipsat av spetsen på på insidan av korgen och fäst med en droppe snabblim.


Två korgar räckte snöret till som jag hade köpt. En lite större och en lite mindre. Korgarna hamnar nu i min låda med grejer till dockskåpet som jag jobbar på att bygga. Vad de kommer att användas till där återstår att se. Kanske blir det vedkorgar eller förvaring av garner, tyger, eller något annat.


/Anngert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar